哲學大牌檔:病牀不夠 救邊個先?

文章日期:2020年04月05日

【明報專訊】疫情蔓延全球,當病人日漸增多,各國政府都不得不為病牀和醫療設備不足的一天設想應變方案。近日Twitter瘋傳一段影片,一名西班牙醫生哭訴自己被迫從長者臉上摘下呼吸器,以救治其他呼吸困難的年輕患者,因他們「更有活着價值」。有傳該國有衛生組織建議醫生先治療「預期壽命超過兩年的患者」,並評估患者「對社會的潛在價值」以決定治療順序。至於香港,在負壓病房使用率愈趨緊張之際,醫管局亦正與傳染病專家探討如何分流病情相對穩定的患者,以騰空一線病牀,有人倡議讓接近康復的患者居家隔離。

當醫療資源有限,救治與放棄的決定牽繫人命存亡,以怎樣的繩準分配才算公平?以劃一標準衡量人的價值,甚至以此去決定一個人是否比其他人更值得被救,又是否道德?

點樣救活最多嘅人

在灣仔藝術中心門口,碰到疫情下仍需回到辦公室工作的妙齡時尚女生樂樂。剛下班的她願意在保持1.5米社交距離的戶外環境與小記和鹽叔聊聊。說起肺炎肆虐、病牀爆滿,在會展附近上班的她馬上想到「有人建議搞會展𠻹」,以洗手間梳妝鏡面前與姊妹們交換情報的口吻,捎來小道消息般分享:「但我今日最新聽到,會展應該唔ok喇,太多大馬路包圍住,驚會擴散得好快。」小記嘗試模仿竊竊私語的語氣,問她有沒有睇新聞,「喂喂好似話研究遲吓病牀唔夠時,會叫病情較輕的病人先出院自我隔離喎,即係佢哋本身未完全康復,其實佢去醫院先㗎,都未醫好,公唔公平先?」樂樂說,覺得對嗰個人好唔公平,對所有人都不公平,自己雖不贊成,但也無可奈何,「如果設身處地去諗,我係嗰個人,我應該都會變機場阿嬸。」即係點?「喊囉,喺地下度碌。不過,出面街有病入唔到去嗰啲又點呢?我係出面嗰個,我又喺地下度碌。」鹽叔將碌地的樂樂從想像中打救,問她:「如果你唔係病患,係政策制定者,你覺得呢個係咪最合理嘅選擇?點都係兩難喇。」

樂:好難啊……𠵱家即係點樣都要犧牲一啲人嘛?

潘:用咩做準則呢?病情有幾嚴重?病人有幾早去到求醫?

樂:咁我揀病情嚴重啦。你先到喎,你𠵱家唔會死,但出面有個未到嘅,佢可能會死喎。

潘:「你」會唔會死,其實都話唔埋㗎。

樂:就算我入到去醫院,係遲來嗰個,我被人發現原來亦係唔使死住,我都係會被人踢走。

潘:所以你覺得咁樣就係公平嘅。

樂:因為所有人會以同一個方針對待嘛。

鹽:因為有啲人都會用類似嘅思路——時間,一般就是一個方便的安排,但在考慮醫療資源分配時,好緊絀時就相對唔relevant,反而點樣可以救(活)最多人,或者最有需要嘅人。

樂:同埋醫療呢樣嘢,應該針對病情嘛。

免疫力低 應讓畀老人家?

說到西班牙例子,有傳呼吸機先讓給年輕人,樂樂覺得唔ok,「邊個病情嚴重啲,應該邊個有呼吸機喎。」鹽叔問,如果嚴重程度相若咁點算?樂樂陷入了悵惘,「可唔可以分開……AM就係你,PM就係佢。」小記與鹽叔齊聲道:「咁結果就全部都救唔到。」在病情相若的處境下,樂樂一開始認為先到先得才夠公平,但聊着聊着,她的想法開始有變……

樂:但我又覺得呢,後生仔免疫力係咪應該強啲呢?老人家應付病毒嘅能力應該低啲,係咪應該有需要過個後生呢?

鹽:按你呢個講法,就算後生仔入院先,反而都應該安排比老人家?

樂:其實係咪應該問吓嗰個後生仔同嗰個老人家點諗?可能個老人家想讓比個後生仔呢?

鹽:外國都有啲case係老人家自己放棄,覺得後生仔大好世界,唔好嘥喺我身上。最大問題係,後尾去到可能意識唔清醒,無意願啦,或者都想要,因為好辛苦。可能只有少部分case得。

樂:由個醫生去揀嗰下其實都甘啦,已經要去醫人,仲要理埋啲moral嘅嘢。

樂:但如果揀嬰兒同老人家,我又可能會揀嬰兒。

鹽:點解呢?呢個好有趣。

樂:因為嬰兒免疫力我覺得係最低囉,今日有個一個月確診。

潘:咁如果老人家同嬰兒都好弱喇,你會揀嬰兒?

樂:唉無得google,唔知嬰兒同老人家個抵抗力係咪可以相提並論。

潘:即係你都係想用一個保護弱者嘅繩準?

樂:係啊,唯有係咁衡量,因為佢需要個幫助多啲嘛。

用壽命衡量生命價值?

參考相關討論,鹽叔提出,有人會覺得當資源不足,救人時,不得不考慮生命本身的價值,「命同命之間未必完全等同」,樂樂大嘆so sad。

鹽:究竟佢哋救番嘅人命,價值係咪完全一樣?舉個例,老人家就算救得番,再享有嘅壽命可能得五年?

樂:咁又唔可以咁講喎,個老人家係宮崎駿咁點呢?

鹽:皇儲查理斯咁無得講,但當後生仔同老人家都係普通人,有啲人就咁講 ,on average照計老人家做到嘅貢獻可能會少啲,自己可能可以享受到嘅quality of life都低啲。但你救番個二三十歲,仲有on average五十年?

樂:嘩好難講㗎喎,救番嗰個後生,佢可能去打劫呢,唔係一個對社會有貢獻嘅人。

潘:所以唔可以用年紀衡量一個人會唔會對社會仲有價值?

樂:我可以七十七歲先突然有意義㗎喎,啱啱睇完個訪問,有個人開始賣素burger就係77歲。

潘:咁如果講身體機能衰退,享受能力都低咗?

樂:咁我唔同意喇,其實老人家唔使做,仲多時間享受。

潘:睇嚟你捱得好辛苦,你應該覺得自己無乜quality of life。

樂:唔知呀,如果𠵱家係打仗嘅年代,可能係啱囉,可能要精壯嘅人喺度先有用,𠵱家呢個社會就係唔係嘛。

潘:革命都可能需要呢。

樂:啲老人家都好堅㗎喎,好勇武㗎喎。

鹽:你嘅核心價值係咪,生存年期短啲唔一定價值低啲,可能佢哋生命都仲可以有多啲價值?

樂:年紀可能係其中一個factor計價值,而我唔覺得年紀呢個factor應該佔成80%,可能係五樣好緊要嘅嘢其中一樣,我覺得係even,所以我就唔同意咁做。

鹽:會唔會想到其他標準衡量一個人生命嘅價值?

樂:對社會嘅意義?

潘:你所講嘅係可能會對呢個社會之後有咩貢獻,咁會唔會係已經對呢個社會做咗咩貢獻,比如都活咗咁多年,無論做邊行,可能都對香港有好多建設,所以應該要去優待佢,敬老?

鹽:所以畀佢哋兩蚊搭車,正如有病牀有呼吸機就畀佢用先,都係一種reward來的。有啲人就咁樣掉轉諗點解要畀老人家先,因為後生仔反而無咁多貢獻。

樂:硬係好易就用情感諗嘢,我一諗到嗰個係我阿爸,我阿爸就真係兩蚊搭緊車,咁你同我講而家有呼吸機唔畀佢用,有個17歲嘅精壯少年同我阿爸,我就好難持平去答。

潘:係啊,可能老嗰個係家庭支柱呢,一家人靠晒佢。

鹽:但無辦法,唔從政策角度,你永遠都可以逐個秤。

樂:咁用年紀係最直接嘅……

文 // 潘曉彤

圖 // Alison Hui@a.h.inkpen

編輯 // 陳志暘

fb﹕http://www.facebook.com/SundayMingpao

相關字詞﹕每日明報-星期日WorkShop

RELATED