哲學大牌檔:不戴口罩=自私?

文章日期:2020年02月02日

【明報專訊】武漢宣布封城的早上,小記與鹽叔回到我們的母校。街上、車廂內戴口罩市民的比例相比過去幾天顯著增加,卻有人始終一臉無懼、呼吸狀甚暢順地坦蕩游走。

在高官們尚未於記者會戴口罩的這天,中大同學仔似乎比他們走在疫情之前,大部分人都加緊防備。有人認為戴口罩不止為了自己,也為防帶病不自知的人將病毒散播。這樣的話,戴與不戴,似乎不再只是個人選擇,更牽涉社群利益。個人自由在什麼情况下可以凌駕群體利益?

「都唔會想傳染到人㗎嘛」

鹽叔在馬路旁向我遙遙揮手,沒想到臉容被口罩遮掩的我始終能被認出。看見他臉上一絲不掛,問他為何,他尷尬說出到街才發現忘了帶,之後從背包掏出一個無效抗菌的黑布口罩,姑且無力地遮擋一下。乘搭校巴上山,飯堂一角,發現兩個同學仔坐下良久,卻一直無意除下臉上的口罩。表明來意後,被遮半臉的阿月單靠雙眼已足夠充分表露她的錯愕,我們不把沒有拿開椅上背包的舉動理解為心底裏的抗拒,便坐下搭枱。她接着以一種更為直接的方式表達善意:拿出了保鮮袋裏最後一個幾天後將成為稀罕物的口罩,慷慨贈予才第一次見面卻毫不客氣的鹽叔。問他們從什麼時候開始戴口罩,阿峯霸氣回答:「今年囉!」

潘:為咗防疫而戴口罩係幾時開始?因為我就噚日先開始戴……

鹽:哈哈哈,有人自首喇要,畀人鬧咗成個禮拜。

月:應該由武漢講佢嗰邊有嗰陣。

峯:嗰陣未開學嘅,出街都會戴。總之除咗食嘢,其他時候都會戴。

潘:有冇覺得尷尬呢?就算今日,我嚟嘅時候,車廂裏面多咗人戴,但條街都唔係好多人會戴。

峯:咁……唔會尷尬,為咗保護自己唔好受感染咁解。搭巴士見到,可能有啲中老年人士經常都無戴口罩,然後咳好多聲,又唔捂口。最應該係有病嗰啲人戴口罩,唔好傳染其他人,變咗𠵱家我哋戴。

潘:你主要係驚有病毒傳染到自己?

峯:咁除咗驚傳染到之外,本身自己都唔太清楚,可能自己有啲鼻水,都唔會想傳染到人㗎嘛。

月:同埋都好擔心,因為見到成㗎車啲人,人哋咳我都戴緊口罩,但係啲人反而好似若無其事咁繼續碌手機,都覺得比較擔心佢哋。

潘:仲深呼吸𠻹。

月:其實都唔會尷尬嘅,因為戴口罩係我見到人哋個樣,但人哋見唔到我個樣。

無病徵不戴 算不算自私?

有人認為戴與不戴不僅是自己的事,問會否覺得不戴口罩就是自私,阿峯冷冷道:「我唯有希望你係無病囉。」他和阿月始終體諒不同人有各自的處境,阿月走路上山上課、做運動時因為氣喘,也不會堅持。但在香港已爆發疫症的今天,不知兩人的想法會不會已經改變。

潘:上堂有無見到同學未戴口罩?有無關心吓佢?

峯:有啲同學戴咗幾日,呢幾日反而除咗,話覺得好熱好唔舒服。

潘:你覺得佢哋自私,定覺得係個人嘅自由選擇?

月:我覺得如果你無病,咁你戴唔戴係你選擇嚟。但你都已經咳晒咁又打乞嚏咁,唔戴就真係自私囉。

潘:不過啲病徵呢,好似話可以有兩星期潛伏期。

鹽:可能已經中咗㗎喇,嗰兩星期就會喺度播毒囉。就類似打疫苗咁,如果你堅持唔戴口罩呢,就好似堅持唔打疫苗,容易令病毒喺社區傳出去。

潘:即係你係社群一分子,人人都戴,保障嘅就唔只係自己,好似你對社群係有責任,令病毒唔好流傳開去。

峯:早幾日上堂,個lecturer都話佢當年SARS曾經試過戴住講書,但講咗半個鐘之後發覺太辛苦,都係放棄。有時有唔同處境,戴咗真係好唔方便嘅。

鹽:即使無病徵,知道戴口罩其實可以幫手防止社區爆發,但喺人煙稠密嘅地方都繼續唔戴,你會唔會都覺得自私呢?

峯:巴士呢啲地方有時冷氣唔係咁流通,密集得嚟又焗,點都覺得戴口罩好啲,但係咪真係唔戴口罩就叫做好自私呢……

鹽:或者無盡公民責任?

峯:佢有呢個責任嘅,但係……扯得太遠就算啦。

自私與否 視乎是否「特登去做一啲嘢」?

潘:即係呢種程度嘅唔盡責,仍然都係可以接受?但咩程度嘅唔盡責先唔可以接受,條線劃係邊呢?

鹽:係囉,我自己都唔明,究竟個人對社群嘅責任有幾大。即係有啲嘢你好明顯覺得公民有啲責任,對個社群,你做,會覺得唔係好啱,譬如吐痰、周街丟垃圾。咁究竟幾時先開始要有個責任?譬如唔可以隨地吐痰,但譬如雖然戴咗口罩會好啲,但你都容許唔戴,都增加咗社區嘅危機,對社群成員都係唔好嘅事。

阿峯和阿月本在等待五分鐘後就來臨的下午茶時段,卻意外被兩個陌生人強行搭訕,眼見他倆餓着苦苦沉思,小記不好意思,嘗試拋出例子疏解,「咁譬如吸煙呢?」

月:感覺上呢,人呼吸係正常行為,但如果人特登做啲行為,譬如吐痰、吸煙咁,係你特登去做,你明知呢樣嘢唔好,但為咗自己一時方便,或者為咗享受,吸煙咁樣,所以去做,就覺得係自私囉。

鹽:你指唔係必須嘅行為?

月:唔係必須。譬如人呼吸係必須嘅,我哋平時都慣咗唔戴個口罩,所以如果見到人唔戴,又未至於覺得人哋無盡佢責任。

鹽:我估你想講嘅係慣常係會點,慣常無戴開口罩,但慣常都已經唔會去吐痰㗎喇。

峯:吸煙好似係你自發去「做啲嘢」,令到呢個環境差咗,但唔戴口罩本身無咩問題㗎嘛,係無事嘅情况下。

鹽:咁如果你知道,就咁唔戴口罩,都已經令環境更加衰呢?你初初唔知,ok,但後尾你知道同吸煙一樣,你唔戴就增加咗社群嘅風險,但你都唔戴。係無做一啲嘢吖,但其實某程度上,即係你做咗啲嘢,就係做咗「無戴口罩」呢個行為,而增加咗社群嘅風險。雖然好似只係無做一啲嘢,但都好似係主動做咗「唔做一啲嘢」。

個體意識 有賴政府主導

鹽:舉個例,上世紀五六十年代香港,可能吐痰係個convention(慣例),就算好多人接受,佢好似都係違反社群成員應有嘅責任咁。我喺度諗,主動做一啲嘢,定主動唔做一啲嘢個分別喺邊度呢?第二就係,本身個社群有冇規範,又爭幾遠呢?點解會影響我有冇個責任?

月:因為通常都唔會咁諗人。諗人哋係自私、無盡公民責任,其實係對其他人有負面嘅諗法。如果你係正正常常嘅人,我傾向唔想不停畀負面諗法人,咁樣幾辛苦下。其實嗰啲人……又唔係真係好自私,其實社區會唔會傳染呢個疾病,我哋個人當然有自己嘅責任啦,要有衛生意識,更加多係上面嘅把關。

即係譬如我好環保嘅,見到人用飲管,梗係覺得點解唔可以唔用,就咁飲。但係如果人哋一用飲管,我就要咁諗,其實好辛苦。呢樣嘢本身唔係個人行為咁簡單,喺一個社區,譬如係政府要做啲政策出嚟嘅嘢囉。

鹽:可能你做咗,我會欣賞你,但無做就即刻話你自私或者錯,就好似對啲人嘅要求太嚴苛?呢個反而係成個社群,即係政府嘅責任多過個人?

月:歸根究柢都係政府,都唔叫人戴口罩,你應該做主導角色去叫人去做呢樣嘢。咁如果連主導角色都無,唔會無啦啦諗啲人自私。

峯:叫人戴口罩唔係問題,但係你唔好強制人哋唔可以戴,即係好似某啲航空公司咁樣。員工自己想戴,咪戴番,唔好令到人哋想戴無得戴,中咗招點算?

鹽:所以呢個位對你嚟講,戴唔戴都係個人自由,似乎我哋無咩理由可以強迫人戴或者唔戴,如果你戴就更加好啦,係咪?

月:唔完全係,如果你真係咳緊,或者打乞嚏嘅話,就係義務。但如果本身無乜嘢,我又傾向覺得係個人自由。

鹽:哦,即係開始有病徵,就過咗你道門檻喇。我頭先嘅問題係,當個人做啲嘢可能令到社群要冒險,可唔可以做,條界喺邊呢?對你嚟講,可能就係要幾肯定佢開始有病徵,變咗有啲幾明顯嘅證據,有風險真係危害到社區,咁你就覺得開始有責任避免呢啲事。如果係未有病徵,雖然有可能帶病,都仲可以?

月:其實最主要都係靠飛沫傳播,都係啲人打乞嚏、咳傳播多過呼吸就傳播到,我係咁樣諗囉。

鹽:都好難講,當年SARS都話係飛沫為主,但後尾發現排泄物又可以,即係水渠都有危險,跟住你屋企都有危險。

文 // 潘曉彤

圖 // Alison Hui@a.h.inkpen

編輯 // 蔡曉彤

fb﹕http://www.facebook.com/SundayMingpao

相關字詞﹕每日明報-星期日WorkShop

RELATED